Loesjezaakjes_onaBudget.jpg

Ken je dat? Dat je graag gezond wilt eten maar dat je portemonnee meewarig kreunt wanneer je over de biologische supermarktdrempel stapt?

Door wat onderzoek naar het assortiment in jouw buurt en door op sommige momenten te kiezen voor the next best thing, kun je gezond eten en toch lekker rondkomen iedere maand. MT geeft je een aantal waardevolle tips:

Tip 1 | bestel of koop samen
Wil je bulk (grote verpakkingen) kopen omdat het goedkoper is, maar ben je bang dat je het never-nooit op krijgt? Of kom je met jouw zielige kleine bestellinkje niet aan de gratis verzending waardoor je nog de hoofdprijs dreigt te betalen? Check dan of er foodies in je familie of vriendenkring zijn waarmee je misschien samen de duurdere producten kunt bestellen of kopen.

Tip 2 | geef jezelf een budget
Geef jezelf aan het begin van de maand een budget per week dat je aan eten spendeert. Desnoods pin je dit bedrag en houdt je dit in een huishoudportemonneetje bij je. Zo creëer je een wedstrijdje voor jezelf en zul je zien dat je zuiniger en creatiever omgaat met je boodschappen en met de producten die je al in huis hebt.

Tip 3 | plan je boodschappen
Ook veel goedkopere supermarkten hebben aardig wat bio. Maak een lijstje wat je per week nodig hebt en ga dan eerst langs de sloebersuper voor de meeste dingen (de Lidl heeft bijvoorbeeld veel biologische groenten, fruit en ook een groot assortiment aan ongebrande, ongezoute noten). Wat je daar niet kunt vinden haal je bij de wat duurdere supermarkt en voor de meeste exclusieve producten ga je naar de bio-super. Op de markt (en dan helemaal aan de eind van de dag) zijn groenten en fruit vaak ook lekker goedkoop, zodat je veel voor weinig in kunt slaan.

Tip 4 | doe aan meal prepping
Ook dit heeft met je planning te maken. Door grote hoeveelheden in 1 keer te maken, kun je grotere hoeveelheden inkopen tijdens je boodschappenrondje (zie tip 3) wat vaak ook voordeliger is dan iedereen dag boodschappen te halen, ook omdat je minder in de verleiding komt tot het maken van impulsaankopen.

Tip 5 | gooi niets weg! 
Zorg dat je altijd een paar basics in huis hebt, waarmee je je kliekjes op kunt fluffen: eieren, uitjes, knoflook etc. Of neem het avondeten dat je over hebt de volgende dag mee naar je werk: beetje sla of een cracker erbij en klaar ben je. Krijg je vreemde gezichten op werk als je met je tupperwear aan komt slepen? Gewoon lekker laten kijken, het went vanzelf (en na een half jaar zijn je collega’s waarschijnlijk ook om).

Go for it! 


Leave a Reply

Your email address will not be published.