Cracker1-rotated.jpg

Holy Prep!

Paar jaar geleden ben ik overgestapt van de geijkte boterham naar andere soorten van een voedzame lunch. Ik vond elke middag brood met (pinda)kaas te eenzijdig en merkte dat het meer voor mijn lijf doet als ik afwissel en ook overdag meer groenten tot me neem. In het begin kreeg ik vragen: ‘Wat heb je nu weer bij je’ en opmerkingen ‘Jij bent de enige die zo apart eet’, maar inmiddels ben ik niet meer de enige die van de standaard bam is afgestapt en zie ik elke lunch verschillende gevulde bakjes op tafel komen. Ieder zijn ding uiteraard, maar ik vind het leuk om te zien!

Wel krijg ik nog regelmatig de vraag wannéér en hoe ik mijn lunches klaarmaak en waar ik in vredesnaam de tijd vandaan haal?! Let me tell you: dat valt allemaal best mee, als je vooraf plant en voorbereid kun je in een ochtendje of een middagje een hoop voor elkaar krijgen en heb je zo je vriezer volgepropt met een aantal lekkere lunches. Bekijk deze onderstaande drie stappen en de daarbij horende tips en dan is jouw (lunch)prep voortaan een eitje.

1 Inspiratie

We beginnen met een idee… daar gaat het vaak al mis… ‘Wat eten we?!’. Maar met onderstaande tips: input genoeg!

  • Heb je geen clue waar je de inspiratie vandaan moet halen? Check de ‘good old’ kookboeken van je moeder, zoek een receptenapp voor op je smartphone of kijk op internet voor inspiratie (bijvoorbeeld op Culy.nl of Smulweb.nl of een van de duizenden andere websites vol recepten).  Zelf ben ik fan van de boekjes die je in iedere supermarkt kunt vinden: van de Aldi tot aan de Spar, ze hebben allemaal maandelijks een magazine vol inspiratie. Deze neus ik vaak door en de recepten die me aanspreken scheur ik eruit en houd ik apart voor mijn prepdag. Vaak pas ik de recepten naar wens aan, zodat ze beter in mijn straatje passen, maar het biedt zeker een hoop ideeën om mee aan de slag te kunnen.
  • Zoek op internet eens op seizoensproducten en maak daar je recepten mee, zo blijf je gevarieerd eten, het hele jaar door.
  • Ook een hele leuke verrassende inspiratiebron: Vraag je vrienden en familie eens om hun favoriete recepten met je te delen. Van oma’s soep met ballen tot aan de nasi van je neef, leuk om te zien wat ieders favoriet is. Ook een idee: een avond met vrienden koken of ieder zijn/haar favoriet mee te laten nemen, om daarna elkaars recepten te stelen uiteraard.
  • Wie kent ze niet: De 500 receptenboekjes: leuk als kadootje of om te verzamelen. Maar 500 stuks per boekje is best veel. Dus bedenk voor jezelf een regel en ga elk boekje daarna af. Mijn regel was op gegeven moment: ‘Ik kook uit elk boekje steeds het recept van pagina 100…’ Wie durft?!
  • Daag elkaar uit. Leuk om te doen met je huisgenoot of met je partner. De een zoekt een recept en doet de boodschappen, de ander voert het uit. Je kunt het ook ‘Koos-receptloos’ doen: alleen losse ingrediënten neerleggen… en de ander succes wensen met de woorden ‘Maak er wat lekkers van’.
  • Goed gelukte recepten, familieknallers, gouden successen uit je vriendenkring? Bewaar deze recepten in een oldschool ordner, gooi ze op een special bord op Pinterest of sla ze op andere wijze op voor het nageslacht (of om zelf nog een paar keer te maken). 

2 Voorbereiding

Ben jij zo iem

and die elke dag naar de supermarkt rent na werktijd, omdat je anders op een houtje moet bijten? En koop je dan stiekem teveel zooi omdat je gewoon honger hebt na een lange werkdag? Als je vooruit denkt, je maaltjes van tevoren plant en voorbe

reid is dat risico wat minder groot. Je haalt minder troep in huis en je bent ook nog eens lief voor je portemonnee.

  • Maak een planning voor een week, schrijf alle boodschappen op een lijstje (of in een notitieapp). Om kosten te besparen loont het om eerst bij de goedkope supermarkt langs te gaan voor de ‘bulk’ en daarna de rest die je niet kunt vinden te kopen bij een van de duurdere supermarkten. Ik heb de proef op de soms gedaan en het verschil bekeken aan de hand van 1 boodschappenlijstje (zie afbeelding). Dat scheelt je per boodschappenbeurt zo een paar euro en in een jaar wel een paar honderd!
  • Let er bij je planning op welke andere dingen je op je planning hebt staan: eet makkelijke zaken wanneer je nog moet sporten (bijvoorbeeld een lekkere gevulde omelet) en plan de uitgebreidere maaltjes voor een avond waarop je niet meer weg hoeft. Heb je andere uitjes waardoor je niet thuis eet? Houd daar ook rekening mee, zodat je niet onnodig veel in huis haalt wat je later ongebruikt weg kunt gooien.
  • Eet je alleen, met zijn tweeën of meer? Maak de recepten altijd gewoon voor het aantal personen in de omschrijving of maak het dubbele. Je kunt dit dan bewaren of invriezen voor een andere keer. Dit scheelt tijd, geld en moeite.
  • Wil je echt op de centen letten? Check dan voordat je je boodschappenlijst maakt wat er in de aanbieding is bij de supermarkten die je gaat bezoeken; wellicht kun je daar je recepten op aanpassen voordat je inkopen gaat doen. Zo kun je nog slimmer met je poen omgaan.
  • Check voor je weggaat of je algemene stash nog op peil is; producten zoals eieren, noten, bakoliën, ui, knoflook, veel gebruikte kruiden en dranken zijn altijd handig om in huis te hebben.

3 Bereiding

Goed idee! Nu de uitwerking nog…

  • Als je elke dag moet gaan preppen voor de volgende, dan schiet het nog niet op. De kunst is om op een ochtend of middag een aantal gerechten klaar te maken, zodat je andere dagen zo min mogelijk hoeft te doen.
  • Vaak is 1 ochtend voor het inplannen, boodschappen doen en bereiden al voldoende voor een stuk of 9 à 12 lekkere maaltijden. Als je dit elke week een keer doet blijft je voorraadje lekker op peil met verschillende gerechten.
  • Als je 3 gerechten kookt om in te vriezen en/of mee te nemen, maak je 1 keer rommel en hoef je maar 1 keer goed op te ruimen. Snijplanken en messen gebruik je voor al je gerechten achter elkaar (let we op kruisbesmetting van vlees en vis, gebruik daar dan een andere plank voor) en daarna kun je alles aan kant maken.
  • Als je kiest voor 3 verschillende bereidingswijzen kun je alles makkelijk tegelijk of net na elkaar bereiden zonder wachttijd. Kies voor een ovengerecht, iets dat je klaarmaakt in een pan en een koud gerecht zoals een hummusdip of salade, zodat je je tijd zo slim mogelijk benut en niet hoeft te wachten tot je oven weer vrij is voor de volgende schaal.
  • Zorg dat de gerechten die je invriest niet allemaal in 1 keer en nog heet in je vriezer gooit… Dit trekt je vriezer bijzonder slecht waardoor je het risico loopt dat je al ingevroren zaken ontdooien. Daarnaast is het ook voor je eten niet zo goed. Zorg wel dat je het na het afkoelen zo snel mogelijk in je vriezer stopt. Mocht je toch grote hoeveelheden willen gaan invriezen, zet dan je vriezer de dag van tevoren wat hoger, zodat hij voorbereid is op je nieuwe voorraad.
  • Gebruik bij voorkeur voorraadbakjes die BPA vrij zijn. Er zijn kunststofbakjes verkrijgbaar zonder deze schadelijke stof, maar je kunt ook kiezen voor glazen of roestvrijstalen voorraadbakjes. Hierin kun je dan ook je eten veilig opwarmen (al heeft verwarmen in de magnetron niet mijn voorkeur).
  • Check of je op je werk een magnetron of een warmhoudplaatje (met pannetje) hebt om je eten op te warmen of bedenk welke zaken je koud zou kunnen eten als lunch (quiche, salade en groenten met hummusdip zijn hier voorbeelden van).
  • Vind je recepten bedenken een hoop gedoe en kook je liever uit de losse pols. Dan is het ook handig om losse ingrediënten te preppen. Als je op zondag een eitje kookt kun je er een paar extra doen, voor een lunch of als tussendoortje. Bloemkoolrijst en courgetti zijn ook goed voor te bereiden. Snackgroenten zoals bleekselderij en wortel zijn ook alvast schoon te maken. Wanneer je die in een pot met water bewaard blijven ze ongeveer een weekje knapperig.

Hopelijk heb ik je met bovenstaande tips wat ideeën kunnen geven voor jouw eigen prep avontuur. Heb je vragen over het plannen en voorbereiden van maaltijden? Laat het me weten!
Ik ben benieuwd wat jullie allemaal gaan maken. Heb je zelf nog leuke prep-inspiratie? Deel het in de comments!


Leave a Reply

Your email address will not be published.