Van Mond tot Kont – deel 4

Mondtotkont4-rotated.jpg

We zijn er bijna!

De dikke darm

Waar zijn dunne broertje super lang is, is de dikke darm (colon) maar anderhalve meter in lengte. Als de meeste voedingstoffen zijn opgenomen in de dunne darm, mondt deze uit in het caecum. Dit is het onderste deel van de dikke darm, waarvan we het uiteinde, onderaan, de blinde darm (appendix vermiformis) noemen. Bij mensen doet dit stukje darm eigenlijk niet super veel, behalve dan ontsteken als je pech hebt… Heb je een (acute) blindedarm ontsteking, dan wordt dit deel vaak zonder al te veel gevolgen verwijderd.

Waar gaat dat heen?
De voedselbrei die over is komt op deze manier uit in de dikke darm, welke als een grote worst om de dunne darm heen ligt. Het eerste deel loopt omhoog en wordt daarmee de stijgende darm genoemd (colon ascendens), daarna gaat hij boven je dunne darm langs naar links, voor de kijkers rechts (dwarslopende darm of colon transversum). Hierna weer een bochtje naar beneden; dit deel noemen de we dalende darm (colon descendens). Zo richting de exit!

Valt er nog wat te halen?
Waar de meeste voedingsstoffen al opgenomen zijn, blijven er in de dikke darm vooral nog voedingsvezels over die niet door de dunne darm of maag verteerd kunnen worden. Gelukkig hebben we allemaal een groot stel ‘huisdiertjes’ in onze dikke darm wonen; een paar goede bacteriën die de laatste vezels nog kunnen omzetten in iets bruikbaars. Ze vezels zijn eigenlijk het voer voor jouw bacteriënstammen (ook wel je darmflora genoemd). Deze darmflora zorgt bij de juiste vezels voor de juiste zuurgaad in de dikke darm, waardoor slechte, niet welkome, gasten in de vorm van slechte bacteriën en ziekteverwekkers geen schijn van kans hebben in jouw binnenste.

Naast de laatste vertering vindt er ook nog een hoop vochtwinning plaats in de dikke darm; dagelijks wordt er wel 10 liter vocht uit de laatste brei terug opgenomen in je lijf. Mineralen die opgelost zijn in dat vocht, worden ook op die manier weer teruggestopt in je lijf.

Foodbaby
Normaliter bevinden de laatste drapjes zich ongeveer 3 tot 30 uur in je dikke darmen. Langer dan dit is geen aanrader. Wanneer voedselresten te lang in je darmen blijven liggen niksen kan dit leiden tot gisting en rotting waardoor giftige stoffen ontstaan. Je lichaam neemt ook deze toxinen deels weer op in je lijf, waardoor je op deze manier je hele lichaam belast. Daarnaast kan er door de gisting gasvorming optreden… met een dikke foodbaby buik tot gevolg. Niet echt prettig!

Voedingsdagboek
Zorg er dus voor dat je gezond en vezelrijk eet, daardoor je spijsvertering lekker op gang blijft en je alles ook bijtijds weer uitpoept. Heb je vaker last van een opgeblazen belly? Houd dan eens een tijdje bij wat je allemaal eet en wanneer je je zo ‘bloated’ voelt. Waarschijnlijk kun je dan na een tijdje wel achterhalen na het nuttigen van welke voeding deze symptomen optreden. Ook aan de vorm van je ontlasting is een hoop te zien en ‘af te lezen’… hierover volgende keer meer… Want nog 1 blog te gaan en dan arriveren we bij de uitgang van het spijsverteringskanaal…


Leave a Reply

Your email address will not be published.