Loesjezaakjes_Weegschaal.jpg

Weg met de weegschaal!

Wordt je ook zo geterroriseerd door je eigen weegschaal? Hoe vaak sta jij er eigenlijk op? Voorheen stond deze muesli terrorist dagelijks op de weegschaal. Niet echt een gezonde gewoonte en ook voor de gezelligheid zeker niet handig. Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat dat ding niet heilig is en dat het fijner is om je gewicht slechts als een leidraad te gebruiken. Check je gevoel, hoe je in je vel (en je broek) zit, dat is een stuk belangrijker dan die cijfertjes!

Genoeg redenen om dat ding eens wat vaker links te laten liggen:

•  Zware spieren
Wil je vet kwijt en ben je zwaar aan het vasten om kilo’s af te vallen? Wanneer je dit op een verkeerde manier doet, en dus te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt, kan het zijn dat je lichaam dit uit je eigen spieren en weefsels gaat halen. Je lijkt af te vallen maar in wezen ben je je eigen energieverbranders, je spieren, aan het oppeuzelen. Zonde! Doe je aan krachttraining om in shape te raken, dan is het sowieso een goed idee om naast je gewicht ook je vetpercentage te laten meten om je voortgang het best in kaart te brengen. Spierweefsel is namelijk zwaarder dan vet, just so you know!

• Water weight tijdens je periode
Een puntje voor de vrouwen: ga vooral niet op de weegschaal staan net voor of tijdens je periode. Meestal zul je daar niet vrolijk van worden omdat je mogelijk rond die tijd vocht vasthoudt. Dit kan zowaar een kilo schelen op de weegschaal… met onnodige chagrijn tot gevolg… Dan is de weg naar de chocolade reep nog sneller gemaakt. So just don’t do it!

• Zonde van je goede humeur
Heb je een weegschaal die ook de tientallen weegt? En sta je er dan elke dag op? Dan is de kans groot dat je weleens wat zwaarder bent dan de vorige dag. Terwijl dit helemaal niets met je voeding te maken hoeft te hebben. ‘En dan heb ik helemaal voor niks een dag netjes op mijn lijn gelet!’. Ja doei, je gewicht kan nu eenmaal schommelen van dag tot dag, helemaal niets aan de hand. Maar als jij op elke tiental zout gaat leggen… niet gezellig! Wil je dit sowieso tegengaan, koop dan zo’n oldschool weegschaal met een wijzer, daarop zijn de tientallen niet te zien (tenzij je op je kop gaat staan…).

• Te vaak wegen werkt zelfchantage in de hand
‘Hey ik ben een halve kilo lichter dan gister, dan kan dat ijsje er nog wel bij… en dat koekje en… en… en…’. Zoals we bij het voorgaande punt al hadden toegelicht, zijn er talloze oorzaken te noemen voor een kilo meer of minder op de weegschaal. Als je bij een meevallend saldo op je weegschaal juist lekker tegen de klippen op gaat zitten eten, kun je er donder op zeggen dat het de volgende dag nog weleens dubbel en dwars tegen kan vallen. Jammer! Check liever je eetgewoonten, en probeer aan te voelen wanneer je echt voeding nodig hebt in plaats van lekkere trek of ‘Nu kan het omdat het vanochtend meeviel met wegen’.

Anyway, onze tips: Kijk niet te vaak naar je gewicht, maar bepaal hoe jij gezond wilt eten en ga hiervoor. Af en toe een check is helemaal prima, maar zorg ervoor dat het geen obsessie wordt!


Leave a Reply

Your email address will not be published.